woensdag 18 februari 2015

Mijn liefde voor (on)kruid


Calendula officinalis Linn

Al geruime tijd had ik in mijn hoofd dat ik geneeskrachtige kruiden wilde integreren in mijn schilderijen. Ook wilde ik dat er één kruid per schilderij centraal zou staan, omdat deze mooie kruiden het verdienen om in de spotlights te staan. Gelukkig is mijn kennis over kruiden en de geneeskrachtige werking ervan aanzienlijk toegenomen sinds ik per september een opleiding volg voor Fytotherapeut. Voor mensen die niet weten wat een Fytotherapeut is:

"Kruidengeneeskunde of fytotherapie is kortweg gezegd, het voorkomen of genezen van ziekten van lichaam en geest met behulp van planten of plantendelen. Binnen de kruidengeneeskunst maakt men gebruik van het gehele kruid en niet van een chemisch geïsoleerde inhoudsstof, zoals men soms planten toepast binnen reguliere geneeskunst" bron: Hillegonda van Elteren


Mijn eerste keus is dan ook het eerste kruid wat we behandeld hebben tijdens de opleiding namelijk de Goudsbloem (Calendula officinalis Linn). Een mooi veelzijdig kruid en bovendien een lang erkend geneeskruid binnen de Europese traditie.

Calendula officinalis Linn                                  Veerle Ritstier                                  2015







 



 
 










1 opmerking:

ida brookhart zei

Wat een mooie blog Veerle, visueel en inhoudelijk. Mijn complimenten! Ida Broekhart Contemporary Textile Art